West­Wi­js: Uit­bouw satel­li­eten­mod­el Westhoek

Meer informatie

  • Talent
  • Informatie
  • Levenslang leren
  • Een inclusieve arbeidsmarkt
  • Ons educatief aanbod
  • Levenslang Leren in de Westhoek

Levenslang leren, een dalende trend

In de hele regio Westhoek staat volwasseneneducatie onder druk. De deelname aan levenslang leren is beperkt en het opleidingsaanbod daalt significant.

In 2020 voerden HIVA en VIVES in opdracht van POM West-Vlaanderen de studie 'Volwasseneneducatie in een rurale regio' uit. Daaruit bleek dat de deelname aan levenslang leren beduidend lager ligt in de Westhoek en een leercultuur er onvoldoende verankerd is.

Nieuwe benaderingen van leren én samenwerken dringen zich dus op. Om dit te stimuleren, starten we, in samenwerking met verschillende regiopartners, met de uitrol van het project WestWijs. Het project loopt van begin januari 2023 tot eind juni 2024.

“De uitwerking van het WestWijs-project en het satellietenmodel kunnen een cruciale rol spelen om de leergoesting aan te wakkeren in de Westhoek.”

Fran Olbrechts - project manager Levenslang Leren

Leercultuur doen opleven

Met het project WestWijs zetten we het theoretisch satellietenmodel uit de studie van HIVA (2020) om naar de praktijk. we zetten in op de creatie van een opleidingsaanbod op basis van lokale noden en op het stimuleren van levenslang leren. Hierbij bouwen we voort op wat al aanwezig is: organisaties uit verschillende sectoren, mensen en bestaande infrastructuur. Door op regionaal niveau samen te werken en van elkaar te leren, willen we de nodige impact genereren om het lokale opleidingslandschap ingrijpend te vernieuwen en de krimplogica te doorbreken. Zo wordt versneld een brede, toekomstbestendige visie op talentontwikkeling in de Westhoek uitgebouwd.

We doen dit door:

  1. meer samenwerking te genereren tussen lokale partners (onderwijs- en opleidingspartners, lokale besturen, zorg- en welzijnsactoren, bedrijven, burgers…);
  2. een impuls te geven aan het opleidingsaanbod door proactief opleidingsnoden te detecteren en hier een afgestemd antwoord op te bieden vanuit het partnerschap;
  3. de leergoesting te activeren en een regionale leercultuur te ontwikkelen.

De sterke bereidheid tot samenwerking van lokale en regionale actoren is hierbij een sleutelelement.

Concrete acties

  • Door het detecteren van de leernoden- en drempels bij de diverse doelgroepen, capteren we de regionale leervraag
  • We genereren meer concrete samenwerkingen tussen regionale en actieve partners zoals socio-culturele verenigingen en in het volwassenonderwijs
  • We brengen de aanwezige en beschikbare leerinfrastructuur in kaart
  • Ook wakkeren we de leergoesting aan met verschillende (innovatieve) vormen van informeel en non-formeel leren
  • Leren wordt een opstap naar de arbeidsmarkt voor kwetsbare doelgroepen door outreachend te werken en vraaggerichte trajecten te ontwikkelen
  • Tot slot trekken we het leeraanbod op, zodat er een meer gediversifieerd leeraanbod komt dat aangepast is aan de noden in de regio

Projectpartners

Stad IeperStad DiksmuideStad PoperingeStad VeurneCervo GoCVO MIRASHowestVIVES_logo_2022Syntra WestHuis van het LerenLigoAvansaArgosDe LovieVDAB

Met steun van

Om de samenwerking verder vorm te geven werd een project opgestart met financiële steun van de Provincie West-Vlaanderen en POM West-Vlaanderen. De totale kost van het project bedraagt €750.024,85 waarvan de provincie 50% en POM West-Vlaanderen 30% financiert. Het project loopt van 1 januari 2023 tot 30 juni 2024.

Provincie West-VlaanderenPOM West-Vlaanderen

Ik heb een vraag