Min­der snel ziek door data”

  • Innoveren
  • Digital Health
Wie
  • Isabelle
  • François
Bedrijf
  • Health House
Locatie
  • Leuven

Health House, een expertisecentrum over de toekomst van gezondheid en zorg, blikt vooruit naar de gezondheidssector van de toekomst. Hoe ziet het ziekenhuis van de toekomst er uit? Worden we allemaal 150 jaar oud? We vroegen het aan Isabelle François, managing director bij Health House.

Ik val meteen met de deur in huis. Wat doet Health House precies?

“We zijn een belevingsplatform dat mensen informeert en connecteert met als centraal thema de toekomst van de gezondheidszorg. Ultieme doel is meehelpen bouwen aan een betere gezondheidszorg. In België hebben we best wel al een goede gezondheidszorg in vergelijking met andere landen maar het kan natuurlijk altijd beter. En met beter bedoelen we een meer gepersonaliseerde en preventieve gezondheidszorg, wat gestoeld is op heel veel data. Ultiem doel: minder snel ziek worden. Met die big data moeten we zelfs nog een stapje verder gaan. Zo zou je bijvoorbeeld als patiënt de boodschap moeten krijgen, dat je best naar het ziekenhuis gaat omdat je binnenkort een hartaanval zal krijgen.”

Maar zelf maken jullie geen innovatieve producten of diensten?

“Nee, we ontwikkelen zelf geen nieuwe technologieën, devices of medicijnen maar we laten zien welke innovaties er nu en in de toekomst mogelijk zullen zijn. We brengen keyplayers zoals kennisinstellingen, bedrijven en de gezondheidssector samen. Zo kunnen ze sneller oplossingen op het vlak van behandelingen, devices maar ook processen uitwerken om het gezondheidsproces te optimaliseren.”

Wat heeft Health House concreet te bieden aan zijn bezoekers?

“Mensen enthousiasmeren, inspireren, soms op een controversiële manier een onderwerp bespreken om reactie uit te lokken en in dialoog te gaan. Groepen kunnen een geleid bezoek over een bepaalde topic bij ons boeken. Jaarlijks krijgen we ongeveer 6000 mensen over de vloer. 90 tot 95% van onze bezoekers zijn medische professionals of gelinkt aan de medische sector. Daarnaast krijgen we ook het breed publiek over de vloer. Vooraf moeten ze een keuze maken uit ons inhoudelijk aanbod. Het gekozen verhaal wordt verteld aan de hand van digitale middelen zoals films, VR-toepassingen, een coole digitale dissectietafel en andere interactieve tools.”

Isabelle François demonstreert de digitale dissectietafel van Health House.
Isabelle François demonstreert de digitale dissectietafel van Health House.

Kan je een concreet voorbeeld geven van zo’n verhaal?

“We hebben momenteel een vijftiental verhalen die we toelichten aan bezoekers. Vooral voor het technologieverhaal was er veel interesse, daarom besloten we vooral hierop verder in te zetten. Ondertussen hebben we topics over bijvoorbeeld het ziekenhuis van de toekomst, Planet Virus over alle recente pandemieën, alcoholsensibilisering en zelfs een patiënt educatietraject. Op die laatste zijn we best wel trots. Neurologen sturen hun patiënten met Parkinson en hun begeleiders door naar Health House. We leggen op een objectieve manier een specifieke operatie uit, namelijk diepe hersenstimulatie. Bij deze behandelmethode worden elektroden in de hersenen geplaatst die elektrische signalen afgeven. Er zijn drie bedrijven op de markt met elk hun eigen probe met bijhorend traject. Wij leggen deze verschillende trajecten uit, onafhankelijk van keuze van bedrijf, zodat de patiënt samen met de neuroloog een geïnformeerde keuze kan maken over de operatie.”

Zorgde de coronacrisis voor een versnelling van innovatie en vooral digitalisering in de hele sector?

“Veel mensen waren positief gestemd dat dit definitief zou gebeuren. Sometimes it takes a crisis to change. Betalende consultatie bij je arts gebeurde meestal via videobellen en dit werkte perfect. Maar de pandemie ging liggen. Ik hoor nu van diverse zorgverleners, ergotherapeuten en artsen dat men aan het terugglijden is naar het oude normaal. Iemand met type 1 diabetes bijvoorbeeld moet regelmatig op bezoek bij de dokter terwijl een dergelijke consultatie perfect digitaal lukt.”

Wat is jullie ambitie op lange termijn?

“We werken nu vanuit Leuven maar we willen ons concept uitrollen over heel Vlaanderen. We gaan ook samenwerkingen aan met partijen in heel België en de rest van de wereld. De uitdagingen van de gezondheidszorg beperken zich ook niet enkel tot regio Vlaams-Brabant. Heel Vlaanderen heeft bijvoorbeeld nood aan zorgpersoneel. Momenteel helpen we vanuit onze expertise mee aan de bouw van een belevingscentrum van VIVES in de Vlashoeve in Kortrijk. Op termijn kijken we ook naar Gent, Antwerpen, Diepenbeek en Wallonië om nieuwe centra te bouwen.”

Hoe zie je de gezondheidssector in 2050?

“10 jaar vooruit blikken is al moeilijk, laat staan dertig jaar. Wie dacht 15 jaar geleden dat we allemaal met een minicomputer in onze broekzak gingen rondlopen? Gezondheidszorg zal in 2050 nog meer dan nu een heel datagedreven proces zijn. Dat zorgt voor andere ethische kwesties zoals privacy. Maar dat zal ons niet tegenhouden want net door die big data te combineren kan gezondheidszorg heel gepersonaliseerd werken. Door bijvoorbeeld het genoom van een patiënt met kanker volledig te analyseren, zal men perfect weten welk chemotherapeuticum zal aanslaan. Terwijl we nu nog de trial-and-errormethode toepassen afhankelijk van de symptomen die een patiënt nu vertoont. Als je nu healthcare of gezondheidszorg googelt, krijg je beelden van zieke mensen in een ziekenhuis. Ironisch genoeg is dat net de omgekeerde betekenis van het woord ‘gezond’. Ik hoop dat we in 2050 bij deze zoekterm lachende, sportende en ontspannen mensen zullen zien.”

“Gezondheidszorg zal in 2050 nog meer dan nu een heel datagedreven proces zijn.”

Isabelle François

Hoe ziet het ziekenhuis van de toekomst eruit?

“Je gaat pas naar het ziekenhuis wanneer je een operatie of behandeling nodig hebt die je niet thuis op een veilige manier kan laten uitvoeren. Sommige landen werken al volgens dit principe. In Israël is dokter Eyal Zimlichman een pionier op dit domein. Hij is chief innovation officer van het Sheba Medical Center, het grootste ziekenhuis van Israël. Hun patiëntenbestand bestaat uit -zoals ze zelf zeggen- de stalen bedden in het ziekenhuis en patiënten in hun eigen bed thuis. Ze worden thuis opgevolgd dankzij communicatiemiddelen, sensoren, wearables. Het Mercy Virtual ziekenhuis in de buurt van Saint-Louis in de Verenigde Staten is een gelijkaardig voorbeeld. Dit ziekenhuis is volledig virtueel. Hun patiënten liggen ofwel thuis ofwel in perifere ziekenhuizen. Maar de patiëntenbehandeling en de knowhow wordt digitaal gegeven vanuit dit virtueel ziekenhuis.”

Wat zijn de grootste maatschappelijke uitdagingen voor jullie sector?

“Alles moet betaalbaar blijven. Veel preventieve en gepersonaliseerde mobiele m-healthapplicaties worden nog niet terugbetaald. Techbedrijven actief in deze sector moeten nu een complex proces doorlopen om aan alle opgelegde regels te voldoen. Er moet een klimaat gecreëerd worden waarbij veelbelovende bedrijfjes gestimuleerd worden om hun baanbrekende technologie aan zoveel mogelijk mensen ter beschikking te stellen. Dit moet zowel winstgevend zijn voor deze bedrijven als betaalbaar voor de mensen die deze nieuwe technologieën moeten adapteren. De overheid speelt hierin een belangrijke rol. Daarom is preventie heel belangrijk. Als je minder ziek wordt, is er minder druk op het gezondheidssysteem en komt er in principe geld vrij. We weten nu ook al dat een ongezonde levensstijl leidt tot chronische ziektes maar toch geven we daar te weinig gevolg aan.”

Een logisch gevolg van een betere gezondheidszorg betekent dat we allemaal langer zullen leven?

“Klopt. Maar, de kwaliteit van het leven blijft natuurlijk ook belangrijk. Maar we zijn al met zoveel mensen op deze aardbol. Hoe gaan we alle monden voeden? Hoe zal onze planeet evolueren? We willen allemaal gezond blijven en langer leven maar er zijn andere gevolgen. Dat besef ik maar al te goed maar daar heb ik geen antwoord op.”

Professor Joachim Devos bepaalde zeven sleutels om succesvol te innoveren. Eentje daarvan zijn de techlenzen op de toekomst. Dat betekent dat timing om te investeren in de juiste technologie belangrijk is. Je mag niet te vroeg inzetten maar je mag de timing ook niet overschatten. Ga ja daarmee akkoord?

In onze sector is die juiste timing het resultaat van multidisciplinaire samenwerking. Als je als bedrijf, kennisinstelling of zorgverlener denkt dat je het helemaal alleen kan redden dan ben je niet goed bezig. Het bijeenbrengen van ingenieurs en clinici vind ik bijzonder waardevol. Als een chirurg een probleem detecteert of een patiënt een gemis aankaart dan brengen we hen samen met een technicus. Samen dokteren we een efficiënte oplossing uit. Je mag de boot om te innoveren dus niet missen maar je mag ook niet als een speedboot vooruit denderen en belangrijke maatschappelijke evoluties missen.”

Fabrieken voor de Toekomst

We zetten in op innovatie. We geven jou toegang tot de nodige know how en de juiste infrastructuur. Want innoveren biedt perspectief!

Meer weten over Digital Health en hoe Fabrieken voor de Toekomst je in deze sector helpt innoveren? Neem dan contact op met Clustermanager Inge Tailleu.

De toekomst is er sneller dan je denkt!
Benieuwd hoe jouw onderneming eruit ziet in 2050? We laten zeven gerenommeerde ondernemers - onze future thinkers - uit onze Fabrieken voor de Toekomst clusters aan het woord.

Ik heb een vraag