Modal shift zorgt voor aanzien­lijk min­der wegk­ilo­me­ters bij Forrez

  • Ruimte
  • Multimodale platformen
Wie
  • Jens Van Damme
  • logistiek verantwoordelijke
Bedrijf
  • Forrez
Locatie
  • Ieper

Forrez, bandencentrale met hoofdzetel in Ieper en groothandel in banden en velgen, zet in samenwerking met POM West-Vlaanderen en Multimodaal.Vlaanderen de stap naar vervoer via binnenvaart en spoor. Hierdoor rijden er heel wat minder vrachtwagens op de weg, goed voor in totaal een vermindering tot 56.000 kilometers op Vlaamse wegen.

Forrez contacteerde ons naar aanleiding van een eerder gepubliceerd succesvol ondernemersverhaal. “We wilden weten of multimodaal transport voor onze importzendingen ook zou kunnen werken en zo ja, wat de financiële en duurzaamheidsimpact hiervan zou zijn”, aldus Jens Van Damme, logistiek verantwoordelijke.

Het bedrijf is vooral gekend om zijn bandencentrales, maar heeft ook een groothandel in banden en velgen voor auto’s, vrachtwagens en landbouwvoertuigen. “Onze geïmporteerde goederen kwamen altijd in de haven van Antwerpen aan en gingen dan 145 kilometer verder per vrachtwagen naar het hoofdkantoor en magazijn in Ieper. De lege containers keerden daarna terug naar Antwerpen.”

Dankzij het advies en de begeleiding van Multimodaal.Vlaanderen en de POM koos Forrez voor een meer duurzame en efficiënte aanpak. De containers gaan via de binnenvaart naar een intermodale terminal in het hinterland (River Terminal Wielsbeke). Van daaruit worden ze per vrachtwagen tot bij Forrez geleverd. Dankzij het Inland Container Yard (ICY)-concept keren de lege containers vervolgens terug naar de intermodale terminal (container yard genoemd), in plaats van naar de haven van Antwerpen.

Binnenvaart via Wielsbeke, spoor via de LAR

De eerste importbestellingen zijn ondertussen aangekomen per binnenvaartschip via River Terminal Wielsbeke. Nieuwe orders zijn nu onderweg en zullen na aankomst in de haven van Antwerpen per trein naar de spoorterminal LAR in Menen worden vervoerd. De last mile, de laatste kilometers die de containers afleggen via de weg, is korter vanaf de LAR, wat dit transportalternatief nog duurzamer maakt.

Door deze keuze bespaart Forrez tot 56.000 kilometers op de weg. Bovendien is er veel minder CO2-uitstoot (63% via LAR en 24% via Wielsbeke). Forrez bewijst hiermee dat intermodaal transport nog steeds een mooie CO2-reductie oplevert, ondanks de langere afstand van 52 kilometer tot de binnenvaartterminal in Wielsbeke.

Wil je weten welke duurzame transportmogelijkheden er in onze provincie voor jouw West-Vlaams bedrijf zijn?
Ontdek hier hoe wij jouw bedrijf op weg helpen.

In samenwerking met:

Multimodaal.Vlaanderen

Ik heb een vraag