Depla Recy­cling bewan­delt nieuwe paden via binnenvaart

Meer informatie

  • Ruimte
  • Multimodale platformen
Wie
  • Claude Depla
Bedrijf
  • Depla Recycling
Locatie
  • Meulebeke

Depla Recycling, een recyclagebedrijf uit Meulebeke, is gespecialiseerd in de verwerking van metaalschroot. Ze zamelen materialen in en sorteren deze op hun site in Meulebeke. Daarna recycleren ze deze materialen bij eindklanten in binnen- en buitenland. Voor hun continentaal transport maken ze gebruik van bulkschepen die vertrekken vanuit hun eigen overslagkade in Wielsbeke. Voor hun overzeese stromen, werkten we in samenwerking met Multimodaal.Vlaanderen een businesscase uit om maritieme containers gevuld met schroot op de binnenvaart te zetten.

Exportcontainers naar India-Pakistan-Bangladesh

Een aanzienlijk deel van het volume exporteert Depla Recycling naar o.a. India, Pakistan en Bangladesh voor verdere verwerking. Deze exportstromen verlopen – op instructie van de eindklanten – meestal via de Haven van Antwerpen. Een analyse van deze exportstromen voortvloeiend uit onze samenwerking met Multimodaal.Vlaanderen, toonde aan dat een volwaardig multimodaal alternatief kan worden opgezet via de River Terminal Wielsbeke.

Dat alternatief is een toepassing van het inmiddels bekende “ICY” (Inland Container Yard) concept, waarbij de lege container wordt uitgehaald aan de terminal in Wielsbeke (ipv in Antwerpen), daarna gevuld met metaalschroot op de site van Depla, om vervolgens via barge naar Antwerpen te varen.

Om hiermee aan de slag te gaan, zocht Depla exportklanten die ex works (de koper is verantwoordelijk voor het transport over het volledig traject, vertrekkende van bij de leverancier) werken en dus de transportketen beheren. "In november verscheepte een eerste exportklant met succes een lading van 500 ton, hetzij 23 containers, volgens dit ICY model", vertelt Claude Depla, beherend bestuurder van Depla Recycling. "Ondertussen werden in februari opnieuw een veertigtal containers verscheept en staan er alweer verschepingen gepland voor maart."

“In november verscheepte een eerste exportklant met succes een lading van 500 ton, hetzij 23 containers. Ondertussen werden in februari opnieuw een veertigtal containers verscheept en staan er alweer verschepingen gepland voor maart.”

Claude Depla

Groot potentieel

Het potentieel is groot. De ambitie is om maandelijks 2000 ton via de binnenvaart naar Antwerpen te vervoeren voor verdere export. Dit komt overeen met 75 containers per maand, wat jaarlijks voor 1818 minder vrachtwagenritten op de Vlaamse wegen zou zorgen. De totale CO2 besparing bedraagt 28% op het volledige traject.

"Wij onthaalden het resultaat van de analyse positief, maar een actueel capaciteitstekort van containers in de Haven van Antwerpen, door de wereldwijde zeevrachtproblematiek, zorgt voor een vertragend effect op een verdere uitrol van de modal shift", vertelt Claude Depla.

"Ondertussen blijven we zoveel mogelijk containers via binnenvaart verschepen, rekening houdend met de beschikbaarheid van het equipment. De ambitie blijft om - zodra de omstandigheden terug gunstig zijn - om de vooropgestelde volumes via binnenvaart van- en naar Antwerpen te vervoeren."

Benieuwd naar de opportuniteiten van de modal shift voor je bedrijf?

Werk je in een bedrijf in West-Vlaanderen en wil je gratis uw multimodale alternatieven in kaart laten brengen?

Bereken uw voordeel!

Ik heb een vraag