Oester­bank motiveert werkne­mers met communicatiebord

Meer informatie

  • Innoveren
  • Talent
  • Een inclusieve arbeidsmarkt
Wie
  • Wouter Desplenter
  • algemeen directeur
Bedrijf
  • Oesterbank
Locatie
  • Oostende

Met de steun van 4Werk en POM West-Vlaanderen implementeerde maatwerkbedrijf Oesterbank uit Oostende een nieuw gevisualiseerd communicatiebord. Niet alleen om targets te visualiseren, maar bovenal om mensen te stimuleren.

Oesterbank is een maatwerkbedrijf uit Oostende met 500 werknemers. “We zijn actief in drie pijlers, supply chain met toegevoegde waarde, enclaveverwerking en regio gebonden activiteiten zoals het op een ecologische manier wassen van transportbakken voor de voedingsindustrie aan de kust. De ruggengraat van het bedrijf is het Just in Time transport”, zegt Wouter Desplenter, algemeen directeur van Oesterbank.

“Mensen zijn betrokken, gemotiveerd en kunnen hierdoor groeien in hun job”

Wouter Desplenter

Visualiseren en motiveren

Bij Oesterbank ligt de focus op het beste uit mensen halen en op het stimuleren van zelfsturende teams. De ontwikkeling van het communicatiebord of andon is er niet alleen om het target te visualiseren, maar ook om mensen te motiveren. Desplenter toont aan dat het belangrijk is dat elk team op een eenvoudige manier hun target kan instellen, in plaats van de traditionele manier waarbij het management het target vooropstelt. “Elk team gaat op zoek naar hun teamcapaciteit. Ze werken naar een zelfgekozen target en evalueren op het einde van de dag. Mensen zijn betrokken, gemotiveerd en kunnen hierdoor groeien in hun job.”

De communicatieborden zijn makkelijk in gebruik en vlot aanpasbaar. “Traditioneel worden andons geplaatst op langlopende series. Binnen Oesterbank verleggen we de focus naar kortlopende series. De communicatieborden op wieltjes kunnen makkelijk verplaatst worden waardoor ze inzetbaar zijn op verschillende productielijnen”, aldus Desplenter.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Made In West-Vlaanderen.

Ik heb een vraag