Aviko ver­vo­ert koel­con­tain­ers via de binnenvaart

  • Ruimte
  • Multimodale platformen
Wie
  • Frank Scholten
  • Transportmanager
Bedrijf
  • Aviko
Locatie
  • Poperinge

Aardappelverwerker Aviko trekt voluit de kaart van multimodaal vervoer voor het transport van en naar Antwerpen vanop haar gloednieuwe productiesite in Poperinge. Het resultaat: een kilometerreductie van 163.800 km of 60% in vergelijking met transport via wegverkeer en 23% minder CO2.

Een leidende rol voor meer duurzaamheid in de keten

Aviko is specialist in verse, diepgevroren en gedroogde aardappelproducten. Het bedrijf behoort tot de vier grootste aardappelverwerkers ter wereld en produceert voor de retail, foodservice en voedingsindustrie. Met een positieve houding en grote internationale betrokkenheid heeft Aviko de ambitie om een leidende rol te spelen in het creëren van een duurzame, toekomstbestendige keten. Als grote verlader in de industrie wil Aviko de rederijen overtuigen om de koelcontainers op een multimodale manier naar het hinterland te brengen.

De productiesite van Aviko in Poperinge
De productiesite van Aviko in Poperinge

“We zetten ons in om onze producten zo duurzaam mogelijk te vervoeren. Naast wegtransport maken we gebruik van duurzamere opties zoals binnenvaart en trein. Samen met onze vervoerder en partners bekijken we continu wat er efficiënter kan.”

Frank Scholten, transportmanager, Aviko.

River Terminal Wielsbeke als draaischijf voor koelcontainerexporten uit West-Vlaanderen

Voor de export voert Aviko de koelcontainers leeg aan per binnenvaartschip vanuit Antwerpen tot aan River Terminal Wielsbeke. Van daaruit brengt een vrachtwagen van Delcatrans ze van Wielsbeke tot Poperinge. Op de productiesite wordt de koelcontainer gevuld met diepvriesproducten en terug naar de terminal gebracht. Vervolgens vaart deze met een binnenvaartschip naar Antwerpen. Voor de importflow varen de koelcontainers vol per binnenvaartschip vanuit Antwerpen richting Wielsbeke en overbrugt een vrachtwagen de laatste kilometers tot in Poperinge. De lege container keert nadien terug River Terminal Wielsbeke om, voor zover mogelijk, opnieuw gebruikt te worden voor exportflows.

Deze modal shift betekent een kilometerreductie van 163.800 km (60 %) in vergelijking met wegvervoer.

Onbalans in koelcontainers

In de regio Zuid-West-Vlaanderen is sprake van een onbalans in flows voor diepvriesgoederen. Het exportvolume is duidelijk groter dan de import. Daarom moeten de rederijen voor koelcontainers in vergelijking met droge containers verhoudingsgewijs meer lege containers positioneren naar het hinterland. Via River Terminal Wielsbeke kan dit op een duurzame manier via de binnenvaart.

“We geloven sterk in de rol die een binnenvaartplatform als Wielsbeke kan spelen in de verduurzaming van transport van koelcontainers. Daarom blijven we investeren in de uitbreiding van onze terminalcapaciteit. Met Aviko verwelkomen we op RTW een sterke bijkomende speler uit de sector, die structureel kiest voor de binnenvaart als duurzame transportoplossing voor koelcontainers.”

Alexander Demon, Operations & Business Development, Delcatrans

Agristo als pionier

Agristo, een West-Vlaams familiebedrijf, gespecialiseerd in het aanbieden afgeleide aardappelproducten, gebruikt River Terminal Wielsbeke al jaren. "Als familiebedrijf is duurzaam ondernemen inherent aan ons DNA. Zo zijn wij één van de eerste gebruikers van River Terminal in Wielsbeke en zetten wij al jaren in op verduurzaming van containertransport van en naar Antwerpen," aldus Carmen Wallays, Supply Chain Director bij Agristo.


Deze modal shift kwam tot stand dankzij de samenwerking met POM West-Vlaanderen en Multimodaal.Vlaanderen.
Benieuwd naar de voordelen van een modal shift voor jouw bedrijf?
Ontvang nu gratis laagdrempelig multimodaal advies

In samenwerking met:

Multimodaal.Vlaanderen

Ik heb een vraag