Brugse haver­wafel als West-Vlaams alter­natief voor Luikse en Brus­selse wafel

  • Innoveren
  • Voeding
Wie
  • Otto Vlonck
  • Zaakvoerder
  • Katrien Desmet
  • Zaakvoerder
Bedrijf
  • Otto Waffle Atelier
Locatie
  • Brugge

Otto Vlonk en Katrien Desmet openden in mei 2019 de deuren van Otto Waffle Atelier in de Brugse binnenstad. Met hun gezonde Brugse haverwafels in een unieke kantvorm veroveren ze de harten van zowel toeristen als de lokale bevolking. Dankzij het advies via de Kenniswijzer is er binnenkort ook een veganwafel verkrijgbaar.

Hoe is het verhaal van Otto Waffle Atelier begonnen?

“We waren allebei actief in de voedingssector. Drie jaar geleden gingen we op zoek naar een andere uitdaging. Onze zoon Tom kwam met het voorstel om een wafelzaak in Brugge uit te baten. We waren direct gewonnen voor het idee maar we wilden ons onderscheiden van de traditionele wafelzaak. Daarom kozen we bewust voor gezondere haverwafels met kokosbloesemsuiker”, vertelt Katrien Desmet. “Bezoekers kunnen bij ons terecht voor onze haverwafels ‘Otto on the go’, bestrooid met kokosbloesempoedersuiker, of ook met toppings. Maar we bieden onze lekkernij ook als menuwafel aan. We hebben drie vaste en één seizoensgebonden menuwafel met combinaties gemaakt uit authentieke ingrediënten. We merken dat de duurdere menuwafels populair zijn bij de toeristen. Onze haverwafel ‘Otto on the go’ spreekt vooral de lokale bevolking aan”, vervolledigt Otto Vlonk.

Sloeg het concept direct aan?

“Onze opstart in mei 2019 was veelbelovend maar het jaar daarop kregen we met de wegenwerken in de Katelijnestraat en de coronacrisis twee serieuze tegenslagen te verwerken. Door de werken moesten we zelfs noodgedwongen sluiten”, aldus Otto. “Maar we bleven niet bij de pakken zitten en openden een pop-upstore op de Grote Markt. Voordeel was dat heel veel Bruggelingen ons in die periode leerden kennen, wat onze naamsbekendheid ten goede kwam. Gelukkig, want door de coronacrisis liepen er ook geen toeristen meer in de straten van Brugge rond.”

Otto Vlonk en Katrien Desmet voor Otto Waffle Atelier in de Katelijnestraat in Brugge.
Otto Vlonk en Katrien Desmet voor Otto Waffle Atelier in de Katelijnestraat in Brugge.

Waarom de keuze voor haverwafels in plaats van traditionele wafels?

“We spelen in op de groeiende vraag van de consument om een gezonder en duurzaam product aan te bieden. Bewerkte tarwe vervangen we door vezelrijke haver en als suiker nemen we ongeraffineerde kokosbloemsuiker. Voor de toppings van onze menuwafels kiezen we ook resoluut voor lokale producenten. De kruiden om onze wafels af te werken bijvoorbeeld pluk ik zelf in de Kruiderie in Beernem”, zegt Katrien. “We zijn ook heel trots dat onze voorverpakte haverwafeltjes als 100% West-Vlaams streekproduct erkend werden. Voorlopig zijn deze wafeltjes enkel in onze winkel te verkrijgen. We bekijken de mogelijkheden om deze in de toekomst ook via hotels, hoevewinkels of ontbijtmanden aan de man te brengen.”

Via de Kenniswijzer kregen jullie ook advies van VIVES om jullie receptuur aan te passen?

“We kregen regelmatig de vraag van klanten of onze wafels ook vegan waren. Voor mij vormde dit een uitdaging om onze klanten ook een veganistische haverwafel aan te bieden. Ik heb veel geëxperimenteerd maar het resultaat van de vezelbinding en structuur was niet goed genoeg. Via POM West-Vlaanderen en OC West kwam ik in contact met de mensen van VIVES die aan de slag gingen om het ei te kunnen vervangen”, vertelt Katrien. “Ondertussen zijn we goed op weg en kunnen onze klanten binnenkort kiezen tussen onze huidige haverwafel of een volwaardig veganistisch alternatief.”

De voorverpakte haverwafeltjes werden erkend als 100% West-Vlaamse streekproduct.
De voorverpakte haverwafeltjes werden erkend als 100% West-Vlaamse streekproduct.

Bezoekers zien Otto aan het werk wanneer ze de winkel betreden. Is dat een bewuste keuze?

“Zeker. Ons werkatelier is zichtbaar voor onze klanten omdat we het artisanale van ons product willen benadrukken. De meeste wafelbakkers maken gebruik van diepgevroren deegballetjes. Wij kiezen bewust voor een duurzame en zo gezond mogelijke aanpak en willen dat ook tonen aan onze klanten. We houden rekening met een product dat goed is voor planeet en gezondheid maar het allerbelangrijkste is dat onze klanten uiteindelijk een lekkere wafel voorgeschoteld krijgen”, besluit Otto.

Ik heb een vraag