• Home
  • Nieuws
  • Weefmachineproducent Picanol kiest voor modal shift naar de binnenvaart

Weef­ma­chine­pro­du­cent Picanol kiest voor modal shift naar de binnenvaart

  • Ruimte
  • Innoveren
  • Multimodale platformen
  • Duurzaam transport
06/04/2023

Een potentiële reductie van 604.800 kilometer op de Vlaamse wegen en 612 ton CO2 per jaar. Dat is het resultaat van de modal shift die Picanol uitwerkte met huistransporteur Group-GTS, onder begeleiding van De Vlaamse Waterweg, Multimodaal.Vlaanderen en POM West-Vlaanderen. Het traject van Ieper naar de haven van Antwerpen gaat vanaf nu grotendeels via de binnenvaart.

Picanol, onderdeel van Tessenderlo Group, produceert hoogtechnologische weefmachines en verkoopt wereldwijd in meer dan 100 landen aan weverijen.

Goederenvervoer via binnenvaart

Vandaag gaan de exportgoederen nog in containers met de vrachtwagen van de productiesite in Ieper naar de haven van Antwerpen of Zeebrugge. Van daaruit verschepen ze de goederen wereldwijd.

Picanol kiest met de binnenvaart voor een multimodale aanpak en voerde in februari twee testen uit op dit traject. Lege containers worden opgehaald op het depot van River Terminal Wielsbeke en geladen in Ieper. Vervolgens keren de volle exportcontainers terug naar River Terminal Wielsbeke en varen per binnenvaartschip naar de haven van Antwerpen, onder toeziend oog van terminaluitbater Delcatrans.

Per roundtrip wordt er 180 kilometer minder over de Vlaamse wegen gereden, goed voor 61 kg minder CO2 over het ganse multimodale traject. Dat betekent een reductiepotentieel van meer dan 60% van de wegkilometers en 44% CO2-uitstoot voor het bedrijf.

Kosten en transittijden niet langer een struikelblok

Picanol bouwt al jaren zijn productieprocessen ecologisch en sociaal duurzaam uit. Hun transport duurzamer organiseren was echter geen evidentie. In 2017 en 2019 berekende Multimodaal.Vlaanderen ook het potentieel van een transportalternatief voor Picanol. Toen bleek een modal shift, door te lange transittijden tussen Ieper en Antwerpen en te hoge kosten, geen volwaardig alternatief.

Knap staaltje samenwerking

In 2022 sloegen we met Group-GTS, De Vlaamse Waterweg, Multimodaal.Vlaanderen de handen in elkaar. Samen namen we de shift naar de binnenvaart voor Picanol opnieuw onder de loep. Die analyse toonde dat:

  • de transittijd geen probleem meer vormt omdat het aantal afvaarten op River Terminal Wielsbeke toenam.
  • de multimodale transportkost de concurrentie met het wegtransport aankan.

Group GTS organiseert en beheert het voortransport tussen Ieper en Wielsbeke, in nauwe samenwerking met River Terminal Wielsbeke. Om op een slimme manier lege kilometers te beperken en multimodale oplossingen te kunnen aanbieden, richtte Group-GTS in 2022 een vierde business unit “Solutions & Sustainability” op. Zo tekent Group-GTS strategisch mee aan de uitbouw van de vergroening van transportstromen.

In april staan extra transporten gepland en maken de betrokken partijen verdere afspraken. Het doel is om dit verder uit te breiden in het tweede kwartaal.

Potentieel voor opschaling

Rederijen bepalen zelf aan welke terminal ze een inland container depot toekennen. Als meer rederijen voor River Terminal Wielsbeke kiezen als inland container yard, vergroot dit ook de mogelijkheden voor Picanol en andere West-Vlaamse spelers.

In samenwerking met:

Multimodaal.VlaanderenDe Vlaamse WaterwegGroup GTS
Modal shift: effent het pad voor een duurzame logistiek

Ontdek de voordelen van binnenvaart of spoor voor je bedrijf!

Ik heb een vraag