• Home
  • Nieuws
  • Roeselaars verpakkingsbedrijf Barias uitgeroepen tot 'KMO van het Jaar'

Roe­se­laars ver­pakkings­bedri­jf Barias uit­geroepen tot KMO van het Jaar’

Meer informatie

  • Innoveren
25/11/2021

Verpakkingsbedrijf Barias uit Roeselare is door UNIZO uitgeroepen tot 'KMO van het Jaar'. De West-Vlaamse kandidaat haalde het in de eindronde van vier sterke kandidaten uit de andere provincies. Barias haalt zo voor het eerst sinds 2016 de begeerde trofee opnieuw naar West-Vlaanderen.

Geboren uit de bloemkool

Officieel begon het verhaal van Barias in 2003. Maar in het hoofd van oprichter Chris Mullie bestond het bedrijf al veel langer. "Als kleine jongen ging ik mee op de akkers bloemkolen oogsten voor de veiling. In de supermarkt zag ik die prachtige verse producten vervolgens in saaie verpakkingen zitten. Toen al dacht ik ‘dat kan beter en daar wil ik voor zorgen’." De toekomstige missie van Barias was toen al geboren. Tot op vandaag helpt Barias bedrijven met het verpakken en stockeren van hun gekoelde voedingsproducten zodat ze die snel, flexibel en efficiënt kunnen vermarkten. "We verpakken vooral diepvriesvoeding om de verkoop te stimuleren. Frietjes bijvoorbeeld komen bij ons toe in grote verpakkingen, wij verpakken ze dan in een nieuw, leuk jasje. Maar we verpakken ook heel veel andere producten zoals groenten, ijsjes en bakkerijproducten. Onze producten uit Roeselare vliegen letterlijk de hele wereld rond", vertelt Chris Mullie.

Duurzaam

Het bedrijf verhuisde naar een nieuwe locatie in Roeselare, pal in de streek die ook wel bekend staat als 'Food Valley'. Het is tot op vandaag de uitvalsbasis van het intussen ongeveer honderd man sterke groeibedrijf. Duurzaamheid draagt Barias hoog in het vaandel. "We werken zo veel mogelijk met bio-afbreekbare en recycleerbare materialen. We maken ook meer gebruik van karton. Diepvries vraagt veel energie maar ten compensatie produceren we ook zelf energie, het equivalent van meer dan 350 gezinnen. De komende jaren en decennia streven we ernaar gezond te blijven groeien met een stevige verankering", benadrukt Chris Mullie.

Ik heb een vraag