• Home
  • Nieuws
  • Nieuwe editie West-Vlaanderen Werkt met aandacht voor de West-Vlaamse fietseconomie

Nieuwe edi­tie West-Vlaan­deren Werkt met aan­dacht voor de West-Vlaamse fietseconomie

  • Ondernemerschap
23/06/2022

In 2020 werden er in ons land net geen 600.000 nieuwe fietsen aangekocht, een historisch record. De verkoop van fietsen zit stevig in de lift, dus neemt ook het aantal fietsverkooppunten toe. Het aantal fietswinkels in Vlaanderen piekte in april 2022 met 1.180 uitbatingen op een historisch hoog niveau. Die groeispurt startte in 2017 en zet zich sindsdien in versneld tempo door. Het gros van die fietshandelaars zijn eenmanszaken die zonder personeel werken.

Fietswinkelmekka West-Vlaanderen

West-Vlaanderen heeft het meeste aantal fietswinkels per 10.000 inwoners en scoort zo beter dan het Vlaamse gemiddelde. Het aantal West-Vlaamse fietsspeciaalzaken kende al een eerste piek in 2009, met 265 vestigingen. Dat aantal kalfde de daaropvolgende jaren af tot op een dieptepunt van 236 zaken in 2016. Met 265 vestigingen in april 2022 ligt het aantal winkels terug op het niveau van topjaar 2009. De verwachting is dat de opwaartse beweging zich in de komende jaren nog even doorzet.

Centrumsteden peddelen achter

Een merkwaardig fenomeen doet zich voor in de vijf grootste West-Vlaamse steden: Brugge, Kortrijk, Roeselare, Oostende en Ieper liggen (vooralsnog) achterop in de winkelkoers. Het aantal winkels neemt ook in deze vijf grootste steden toe, maar het recente aantal uitbatingen ligt lager dan het record van 2009. Deze steden hinken dus achterop op de algemene trend in Vlaanderen en in West-Vlaanderen. De verwachting is wel dat de aanwezigheid van de fietszaken in die vijf steden in de komende jaren wordt opgekrikt, via nieuwe grote inplantingen op de invalswegen. Brugge is in absolute cijfers met voorsprong de West-Vlaamse fietswinkelkampioen, gevolgd door Kortrijk en Roeselare.

Doorbraak van nieuwe generatie-Vlaamse fietsmonteurs-distributeurs

De sectoranalyse van West-Vlaanderen Werkt heeft ook uitgebreid aandacht voor de productie, assemblage en montage van fietsen. Naast de traditionele familiebedrijven zoals Bonaventure uit Hooglede en Achielle uit Pittem, maken een aantal nieuwe spelers hun opmars. Zij monteren elektrische fietsen onder eigen merknaam en vaak ook vanuit een eigen ontwerp en design, zoals Bizbike bv uit Kruisem en Minerva Cycling uit Ieper. Deze twee spelers zijn de snelst groeiende fietsdistributeurs in ons land.

Een belangrijke vaststelling in het fietsdossier is dat de sector steeds meer in de greep is van een ‘branchevervaging’: fabrikanten en assembleurs transformeren tot invoerder en monteur van fietsen.

Provincie investeert in fietscomfort

De bloei van de fietsbranche krijgt een stevige extra duw aan het zadel vanwege de Vlaamse overheid en de provincies, die samen fors investeren in de uitbouw van een Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk. Met als paradepaardje de realisatie van de fameuze fietssnelwegen. Voor de provincie West-Vlaanderen gaat het over de aanleg van een netwerk van 2.180 kilometer aan afgeschermde fietspaden.

De fiets is in ons land niet alleen een geliefkoosd sportvehikel maar ook steeds meer een cruciale maatschappelijke factor op het vlak van mobiliteit, ecologie en economie. De recente doorbraak van de snelle en comfortabele e-bike heeft zijn effect op de tweewielerficatie van het woon-werkverkeer. Ook op het bereik van de fietsende consument die zijn boodschappen doet en op het toenemend aantal sportieve recreërende senioren. Tijdschrift West-Vlaanderen Werkt pakt voor het eerst uit met een sectoranalyse van de (West-)Vlaamse fietseconomie en dat levert enkele verrassende bevindingen op.

Het grote succes van de e-bike zorgt voor een groeiversnelling in de fietsverkoop en daar plukken alle schakels in dit economische circuit de vruchten van. In 2020 kochten we in Belgenland net geen 600.000 nieuwe fietsen aan, een historisch record. De verkoop van fietsen zit stevig in de lift en dus neemt ook het aantal fietsverkooppunten toe.

De provincie Antwerpen telt het grootste aantal rijwielspeciaalzaken (315), gevolgd door Oost-Vlaanderen (294) en West-Vlaanderen (265). Als we de situatie evenwel meten naar het aantal fietswinkels per 10.000 inwoners, dan blijkt West-Vlaanderen het absolute fietswinkelmekka met 2,18 vestigingen per capita.

De sectoranalyse van West-Vlaanderen Werkt heeft ook uitgebreid aandacht voor de productie, assemblage en montage van fietsen. De fietsindustrie in ons land, die zich bijna uitsluitend in Vlaanderen afspeelt, steunde vele jaren op een achttal vinnige familiebedrijven, met een stevige-kwaliteitsreputatie en een lange traditie. Daarbij ook twee West-Vlaamse spelers: Bonaventure uit Hooglede en Achielle uit Pittem.

Bron: persbericht Provincie West-Vlaanderen

Bekijk hieronder de volledige editie van West-Vlaanderen Werkt.

Ik heb een vraag