B2B Smaakmarkt: karaktervol voedingstrefpunt voor foodprofessionals

Op 18 maart 2019 bracht de B2B Smaakmarkt een honderdtal producenten en ambachtslieden uit Hauts-de-France, Oost- en West-Vlaanderen en Wallonië samen. Tijdens de eerste editie van deze Frans-Belgische professionele kennismakingsbeurs in Kortrijk Xpo stelden vaklui hun heerlijke producten voor aan chef-koks, aankopers, distributeurs, horeca-uitbaters en retailers. Van biologische sappen, verfrissende streekbiertjes, traaggeroosterde koffie tot kwalitatief hoevevlees en verse groenten en fruit: unieke en lokale producten met een boeiend verhaal staan centraal.

B2B Smaakmarkt

De B2B Smaakmarkt is geen verkoopsbeurs, wel een kennismakingsbeurs. Gepassioneerde vaklui stelden op de business-to-businessbeurs trots en vol enthousiasme hun delicatessen voor. De exposanten namen de tijd om hun verhaal uit te dragen tijdens een eerste persoonlijk contact in een gemoedelijk kader.

Honderd exposanten met karaktervolle, authentieke en artisanale producten waren te vinden op deze beurs. Ze kregen een plaats in een van de zes categorieën: dranken (36), zoet en hartig (21), zuivel (14), vis en vlees (14), groenten en fruit (13) en distributie (4). Een 500-tal professionele bezoekers maakten kennis met deze producenten. De beurs richtte zich naar: chef-koks, food-professionals, grossisten, aankopers en eigenaars van een horeca-, delicatesse- of retailzaak.

Grensoverschrijdende samenwerking.

De B2B Smaakmarkt is een nauwe samenwerking tussen twee Interreg-projecten Filière AD-t en Reframe. 23 organisaties uit Noord-Frankrijk, Wallonië West- en Oost-Vlaanderen sloegen hierbij de handen in elkaar.

De exposanten, vaak kleine kmo’s met weinig of geen professionele beurservaring, waren afkomstig uit de projectregio’s. De omkadering van de B2B Smaakmarkt maakte de instapdrempel voor hen zo klein mogelijk, met begeleiding en zonder instapkosten.

In West-Vlaanderen bestaat zo’n smaakbeurs voor professionele klanten al langer in de schoot van de werking van 100% West-Vlaams (een organisatie van POM West-Vlaanderen en Inagro). Na vijf geslaagde provinciale beurzen groeide het idee voor deze eerste Frans-Belgische samenwerking.

Doel
Bovenal wilde de B2B Smaakmarkt professionele klanten kennis laten maken met lokale producenten. Daarnaast gaf de beurs Korte keten en lokale productie een gezicht, en inspireerde ze professionals. Tot slot stimuleerde de Smaakmarkt de economische activiteit voor de exposanten (afzet) en afnemers (uitstraling, differentiatie, inspelen op consumptietrends). De beurs bracht zo nieuwe en duurzame zakenrelaties tot stand.

Meer info: www.smaakmarkt.eu

Initiatiefnemers van de Smaakmarkt

Bekijk de reportage van Focus-WTV over de Smaakmarkt: