West-Vlaanderen lanceert BIZ West om detailhandel te versterken

Uit cijfers van de nieuwe Feitenfiche Detailhandel blijkt dat West-Vlaanderen met 28.991 handelspanden de tweede grootste shoppingprovincie is. West-Vlaanderen telt ook het hoogste aanbod handelszaken en winkelvloeroppervlakte per 1.000 inwoners. Opvallend is ook dat het aandeel ketenwinkels het laagste is in West-Vlaanderen. Bijna 80% van de winkeluitbaters in onze provincie, gekend voor zijn ondernemerszin, zijn unieke zelfstandigen.

Om deze handelaars nog beter te ondersteunen lanceert West-Vlaanderen nu het initiatief BIZ West. Dit initiatief wil vooral innovatie in detailhandel stimuleren door het organiseren van inspiratiesessies, bewustmakingscampagnes en begeleidingstrajecten. Betrokkenheid van lokale handelaars en inspraak van handelaarscomités zullen hierin een heel belangrijke rol spelen. Ook op vlak van ruimtelijke ordening en vergunningen wordt er vanaf 1 augustus nog sterker ingezet op een betere afstemming tussen de beleidsdomeinen economie, milieu en mobiliteit om een beter evenwicht tussen het aantal baanwinkels en handelsconcentratie in het hart van de gemeente  te creëren.

De Feitenfiche Detailhandel wordt jaarlijks geactualiseerd en verschijnt dit jaar voor het eerst op het online platform van Provincies in Cijfers . Een bijkomende nieuwigheid deze editie is de mogelijkheid voor steden en gemeenten om hun detailhandelsbeleid in een tienjarig historisch perspectief in kaart kunnen brengen. Meer info: www.provincies.incijfers.be

Lees hier het volledige persbericht.